Sofi Oksanen "Renselse"

Nomineret til Nordisk Råds litteraturpris. Skamrost af anmelderne på tværs af baggrunde. Sofi Oksanens "Renselse" har fået skulderklap fra alle sider længe før den udkom på dansk.

Jeg har netop læst de sidste sider her i weekenden. Og jo, der ligger helt klart en realistisk, dyb og spændende historie og gemmer sig inden i bogen. Problemet er, at Sofi Oksanens fortællerstil bliver så poetisk og mystificerende, at man som læser ender med at skulle gætte det halve selv. F.eks. er alle grusomhederne blot hentydninger, og man efterlades med en følelse af hjælpeløshed: bedst som historien bliver rigtig spændende, ændres fokus og man må nøjes med sit eget gætværk.

Og selv om jeg er stor fan af, at bøger lader mig bruge og udfordre min fantasi, så har jeg ikke noget til overs for halve historier. Jeg kan ikke lade være med at tænke, at det er fordi forfatteren ikke selv kunne finde på en ordentlig handling, og så gider jeg faktisk ikke rigtig gøre det heller.

Jeg tror nu nok Sofi Oksanen har helt tjek på historien, hun taber bare mig på gulvet fordi hun ikke fortæller mig den hele.

Endvidere er tempoet altså også alt for langtsomt til mig. Det er som om at bogen først bliver rigtig interessant 2/3 igennem. Resten er velskrevet og letlæseligt, men der sker bare ikke særlig meget. Det er er ikke fordi at alle historier behøver at være actionpacked krimier - overhovedet ikke - men en eller anden form for udvikling, noget der gør at jeg er nysgerrig efter at læse næste kapitel ville være at foretrække, og det synes jeg lidt "Renselse" mangler.

Men hvis du har tålmodighed og tid nok, så er det en ok bog. Men jeg kan finde på mange andre jeg hellere ville anbefale.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails