Smukke romanesco

Jeg prøvede faktisk. Men jeg var ikke klog og engageret nok, så derfor droppede jeg universitetsstudierne i fysik og matematik. Men jeg tænder på naturens egen magi, for eksempel galakser, cirklens ligning og fraktaler.

Det er vel nok den gængse opfattelse, at matematik er dødsygt. Men det er bare indtil folk møder fraktaler. Fraktaler er billeder af matematik - vanvittig smukt.

Fraktaler er når uendelighed blevet konkret, og dermed endnu mere diffust og uforståeligt. Fraktaler er det samme mønster der gentager sig selv i en mindre og mindre udgave - uendeligt. Det kræver temmelig stor indsigt at forstå funktionerne bag fraktaler, og det kræver et temmelig højt abstraktionsniveau overhovedet at forstå begrebet fraktaler.
Men denne tegning er en klassiker, og en rigtig god og simpel beskrivelse af konceptet.

I naturens findes disse fraktaler. Norges kystlinie siges at være fraktal. En information jeg finder fascinerende, men rimelig ubrugelig. Derimod er grøntsagen romanesco også fraktal. Og her er vi jo nede i en størrelse man kan tage og føle på.
Romanesco kål er en blanding af blomkål og broccoli. Den smager forrygende, kan spises både rå og tilberedt, og så er den altså bare rigtig pæn.



Jeg fik romanesco fra Aarstiderne i min dogmekasse - hvor alle varerne er danske. Den blev kogt en smule, da jeg ikke bryder mig om det råt, og blandet med fuldkornspasta, bacon, feta, rødløg og så serverede jeg hjemmelavet pesto til.
Mængderne var ret meget på gefühl, og pestoen var lidt overflødig - det synes jeg tit dressinger er, når der er feta og bacon i maden. Men ellers smagte det forrygende, og kan bestemt anbefales.
Min veninde var den heldige "modtager", og imens vi spiste forsøgte jeg at forklare om fraktaler. Hun virkede dog ret skeptisk, men den er altså god nok. Romanesco er fraktal!


 Og hvis I keder jer, så prøv at google billeder af fraktaler - der er virkelig mange smukke og meget farverige udgaver, som denne:
Fraktal af Kristoffer Riis Pedersen

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails