Økoholikerens manifest

Jeg er storforbruger. Jeg har altid været storforbruger, og jeg vil nok altid være storforbruger. Jeg elsker at købe tøj, jeg elsker at spise mad, jeg hader offentlig transport, jeg elsker at rejse. Jeg elsker at bruge penge. Det er usmageligt, og uforligneligt med den følelse af ansvar for hele verden jeg bilder mig selv ind at have. Eller hvad?

Jeg kan ikke redde hele verden, men jeg kan i hvert fald gøre en indsats for ikke selv at bidrage til at forværre dens tilstand mere end højst nødvendigt.

Jeg bliver aldrig minimalist. Jeg bliver aldrig typen, der slider mit tøj op, før jeg køber noget nyt. Jeg bliver aldrig typen der kun spiser vegansk for at fremme dyrevelfærd.Jeg bliver aldrig type, der donerer hele min månedsløn til fattige børn i Afrika. Jeg bliver aldrig typen der bruger al min fritid på frivilligt arbejde. Jeg ville gerne være en superhelt. Men jeg er det ikke!

Men jeg kan og vil være typen der kun spiser økologisk, så vidt det overhovedet er muligt. Jeg kan og vil være typen der ikke køber basis t-shirts til en 5'er stykket, der både er produceret og syet under fuldstændig urimelige forhold. Jeg kan og vil være typen, der siger ja til at købe co2-kvoter når jeg skal ud at flyve. Jeg kan og vil være typen, der cykler på arbejde. Jeg kan og vil blive en "grønnere" storforbruger!


Selv om det ikke rigtig er slået igennem i Danmark - endnu - så er der et kæmpe stort udbud af økologisk og/eller Fair Trade mærket tøj og tilbehør.
Selv om jeg ikke er loppemarkedsgænger eller genbrugssnuser, så er Trendsales og eBay kilder til uanede mængder miljøvenlig(ere) genbrug.
Selv om det jo stadig trækker på fremstillingen af stof, så vil jeg udnytte min kreativitet og produktionslyst og sy og strikke mere selv.

Som fall-back vil jeg inkludere udsalgsvarer i min "må-gerne"-liste. Konventionelt tøj og tilbehør til under halv pris, som jeg kan forsvare købet af. Ja ja, det er lidt snyd. Men jeg er jo også nødt til at gøre mine målsætninger realistiske!

Jeg vil ikke være hellig. Jeg kommer selvfølgelig til at falde i, at bryde mine egne retningslinier. Men den gode indsats kommer jo ikke skidt tilbage. Og lidt er bedre end ingenting. Og og og...

2 kommentarer:

Ina sagde ...

Hej Fru Buur Bækgaard

Jeg har det ligesom dig, selvom jeg har en webshop med fair trade og økologisk modetøj til kvinder er jeg ikke fanatisk, jeg køber også "alm" tøj , men vil også gerne gøre mit for en mere bæredygtig levemåde, og selvom det i DK går lidt langsomt, er det nok kun et spørgsmål om tid før der kommer mere og mere, heldigvis !

Min shop hedder i øvrigt www.fairtrends.dk hvis du har lyst til at smugkigge :o)

Bedste hilsner
Ina Andersen

Fru Buur Bækgaard sagde ...

Hej Ina,

Ja, jeg håber også at det pludselig rykker rigtigt - for det ville da være sjovere hvis man ikke behøvede at lede så længe efter øko-tøj som nu!
Fedt, jeg kigger straks forbi - danske øko-webshops skal helt have noget mere opmærksomhed, hvis man spørger mig!:o)

Tak for din kommentar.

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails