Ikea, min ven, du er ikke altid lige nem at omgås

Jeg havde glædet mig til, at fortælle jer om mine ny indkøb. At vise billeder fra mit møbel-samlerrod. Men sådan skulle det ikke gå...

Jeg kørte i Ikea - i Gentofte - i går efter arbejde, for at købe skabe til en brandsmart løsning vi har fundet på (you'll see). Jeg skulle have 8 x 50 cm brede køkkenskabe, et 40 cm bredt og et 60 cm bredt + diverse løse og opbevaringsbokse til de 8 skabe.

Jeg tosser rundt i udstillingsafdeling og finder pladserne på alt det jeg skal bruge. Så går jeg igennem tag-selv afdelingen – I ved, med alle ”småtingene” som håndklæder, lamper, sengetøj m.v. Her fylder jeg en vogn med en stor lampe og 8 pakker af opbevaringsbokse som fylder af helvede til.
Alt sammen er jeg jo så nødt til at flytte over på en af de der flade vogne ude på lageret. Og så går jeg ellers i gang med at samle alle de ting jeg skal have sammen, og ender med en fuldstændig proppet vogn, som vejer et ondt år.
Jeg kommer på magisk vis helskindet igennem kassen, selv om det er temmelig besværligt at få scannet alle tingene.

Da jeg så kommer ud, så har Ikea lavet det så smart, at jorden skråner voldsomt ned mod den overdækkede parkeringsplads lige fremme. Problemet er bare at jeg holder ude i det åbne, stik til venstre. I et minuts tid eller to strander jeg simpelthen med vognen – jeg kommer ingen vegne, jeg slås bare for at vognen ikke triller den helt forkerte vej.
Heldigvis er der stadig rare mennesker til, og en sød mand kommer og hjælper mig helt hen til bilen – ellers havde jeg sgu nok stadig stået der.

Jeg får læsset bilen (allerede her er jeg liidt træt af at flytte tingene hele tiden), og går lige ind for at købe en fransk hotdog. Der er så kæmpe kø, men jeg holder ud. Kassedamen har så bare ingen forståelse for køen, og bruger en masse tid på at hyggesnakke med alle de børn, som selvfølgelig skal prøve at købe ting selv. Det var jo sødt nok, bare virkelig dårlig timing.
Imens jeg står i køen dufter der af snegle, og jeg beslutter mig for at tilføje sådan en til min menu. Men de 3 kunder før mig skal alle have en mulliard snegle hver, så damen før mig køber den sidste – og så er der 12 min. til næste ladning. Det er bare sådan prikken over i’et i mit besvær.

Nå, men jeg kører hjem – uden snegl – og glæder mig til at samle en masse skabe og få ryddet op. Jeg åbner en pakke med et 50-bredt skab, og konstaterer hurtigt at det er et vægskab, og altså kun 40 cm dybt. Det gælder for alle de f*cking 8 skabe jeg har slæbt med hjem, fordi Ikea praktiserer at der INTET står om dybde eller skabstype på pakken (og på skiltenene på lageret).
Det viser sig, at vægskabene, der hedder ”Faktum 50*70”, ligger på række 31 plads 8 og underskabene, der hedder ”Faktum 50*70”, ligger på række 31 plads 6! Skidesmart…

Jeg prøver at lade være med at lade det gå mig for meget på, og åbner i stedet en pakke med et 60-bredt skab der skal være under vores skrivebord. Jeg studser godt nok lidt over, at alle skruer og sådan ligger i en pose hvor der er bundet knude på. Det viser sig så, at det er fordi skabet i den grad har været forsøgt samlet før – fred være med det, kunne man sige, men det ene hjørne er halvvejs flækket og det hele er sådan lidt slidt. Her stiger mit blodtryk nok til noget usundt.

Temmelig frusteret tænker jeg, at så kan jeg da i det mindste begynde at putte ting i de der opbevaringsbokse. Så jeg åbner en af pakkerne, hvor i der er to bokse. Et køkkenskab er 70 cm højt. Boksene er 33 cm høje – perfekt match, tænkte jeg. Men nej! For indenfor køkkenskabets 70 cm skal man huske at der sidder en bund, en top og en hylde, på hver 2 cm. Ergo mangler der simpelthen 2 cm for at boksene kan være i skabet. Heldigvis konstaterede jeg dette INDEN jeg fik åbnet alle pakkerne med bokse.

Så efter at have slæbt en bil fuld af møbler hjem, er det ikke meget andet end hylderne til skabene, et lagen og en lampe vi kan bruge til noget! Suk!!:o(


Follow up: Min mand har været ude og returnere alle fejltingene her til formiddag, og melder at alt er gået smertefrit og han køber de rigtige skabe med hjem. Så der er lys forenden af tunnelen, og jeg glæder mig stadig til at fremvise det færdige resultat!:o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails