Grønkålsboller

Jeg er lidt en kylling når det kommer til mærkelige grøntsager. Eller, mærkelige er måske nok så meget sagt, men nogen jeg ikke er vant til i hvert fald.
Herunder hører f.eks. grønkål, som jeg fik i min dogme-kasse fra Aarstiderne.

Når jeg bliver usikker på grøntsager tyer jeg gerne til den "sikre" løsning: brød! Jeg er vild med brød, og jeg er vild med at eksperimentere med brød. Og jo mere jeg gør det, desto mere får jeg øjnene op for, at man jo kan putte hvad-som-helst i brød. Jeg mener det virkelig - hvad-som-helst!

For nogen tid siden bagte jeg Newyorkerbyhearts lækre spinat-gulerodsboller. Jeg resonnerede at spinat og grønkål havde mange ligheder, og genbrugte derfor opskriften til at bage grønkålsboller - jeg justerede den dog lidt. "Det kan man da ikke", tænker du måske. Eller, "det må da smage rædselsfuldt". Men jo og nej - de blev supersaftige, lækre og grove på den rigtig gode måde.

Grønkålsboller - ca. 20 stk

100 g hakket grønkål
2,5 dl lunkent vand
2 tsk. salt
1 dl yoghurt naturel
50 g gær
2 spsk. olivenolie
5-6 revne gulerod
1½ dl havregryn
8-9 dl hvedemel

Kom det lunkne vand i en skål, sammen med yoghurt og salt. Opløs gæren heri.
Tilsæt revet gulerod og hakket grønkål, olie, havregryn og rør det godt sammen.
Tilsæt melet lidt af gangen - brug evt. lidt mere eller mindre. Dejen skal være klistret - men ikke våd.

Stil skål lunt og dæk den til, lad dejen hæve i 20 minutter.

Tag en ske og tag en skefuld af dejen op og sæt på bageplade - størrelsen bestemmer i selv.
Når al dejen er brugt, dækkes bagepladerne til og bollerne efterhæver i 25 minutter.

Bag dem i en 200 grader varm ovn i ca. 20 minutter til de er lysebrune. Lad dem afkøle på en rist.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails