Bindeballe er herre langt væk

Warning! Sightseeing i DK og en lang roman om dét!:o)

Min mand har en relativt stor familie, og oven i købet en familie der dyrker hinanden meget. Og det gælder ikke kun den nærmeste familie - næh, de holder årligt en klan fest på farens side. Min mands far er død, men hans 3 søskende og min svoger afholder på skift årligt et eller andet arrangement for hele flokken.
I lørdags var det min mands farbror der inviterede til Bindeballe. Bindeballe, tænker du nok, hvad i alverden er nu det?
Bindeballe er en petit jysk flække, lige i nærheden af Egtved (stadig ikke med? Det ville jeg heller ikke have været, men det er i Kolding/Vejle/Billund området). Der er 11 huse, en masser bakker, en gammel togstation og så en vaske ægte købmandsforretning.
Vi startede med vandretur i bakkerne. Jeg er ikke naturpige, og jeg er bestemt ikke vandreturspige. Men det var bragende solskin og helt ok rart at være udenfor i stedet for at arbejde i lejligheden for en gangs skyld.
Vi var kommet 1 time og et kvarter for sent, pga. af kø på motorvejen ved Odense. Og heldigvis for det, kunne man næsten fristes til at sige. Det var nemlig meningen at vi skulle have vandret fra kl. 12 til kl. 15 - i stedet blev det så fra 13:15 til 15:00 - og det var mere end rigeligt i 30 graders varme.

Etagebebyggelse til de jyske pippere
Efterfølgende spiste vi frokost på købmandsgården - denne lagde lokaler til noget catering-mad. Og købmandsgården viste sig at være lidt af en attraktion. Det er en autentisk gård opført i 1897, og uafbrudt i drift siden da. I 70'erne restaurede daværende ejer hele gården, og satte den i stand som i gamle dage - og i den forbindelse rejste han land og rige rundt for at opkøbe gamle varer, interiør mm. Det har resulteret i en helt museum af gamle, intakte varer. Det var sgu ret sjovt at se.

Så hvis det ikke havde været for de knap 6 timer vi brugte i bilen på at køre frem og tilbage til Jylland samme dag, så havde det faktisk været en rigtig hyggelig dag!

Bindeballe Købmandsgård billedspam:
Fin udsigt


Øl-samling. Alle uåbnede.
Fine gamle købmandsmøbler
Tobak!
Sjove essenser og klamme ting på dåse

Krydderier og bagekits
Vaskepulver. Valo FTW!
Dengang før cigaretter og rygning var blevet politisk ukorrekt

3 kommentarer:

Line Cecilie sagde ...

Skønne billeder og spændene sager!! :-)

Fru Buur Bækgaard sagde ...

Ja, jeg må jo indrømme mine fordomme og konstatere at Jylland havde mere interessant at byde på end jeg havde troet...;o)

Anonym sagde ...

After I originally commented I appear to have clicked on the -Notify me when new
comments are added- checkbox and from now on each time a comment is added I recieve four emails with the same
comment. There has to be a way you are able to remove me from that service?
Thanks a lot!
Visit my web-site ... cures for insomnia

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails