Vegetar lasagnette

Vi har fået det 2 gange nu, og det er altså bare superlækkert. Det er sådan noget vegetarmad man snildt kan servere for kødspisere - det vil ikke opdage at der ikke er kød i! Og så er det oven i købet nemt og hurtigt.

Men det er virkelig fjollet. Jeg bryder mig ikke om auberginer. Jeg ville rigtig gerne kunne lide dem, men det ligger meget dybt i mig, at jeg ikke kan. Og når jeg så spiser den her lasagnette, så smager jeg den og synes at det er super, super lækkert. Så snart jeg kommer i tanke om, at der er aubergine i, så bliver jeg alligevel lidt i tvivl om, om det nu også er rigtig godt. Selv med en mundfuld i munden, som jeg nyder smagen af, kan jeg sidde og blive i tvivl, bare fordi jeg ved at der er aubergine i. Det er da helt tosset...

Nåhm, denne gang halverede vi opskriften, og der var stadig rigeligt til min mand og jeg.

Vegetarisk lasagnette til 4 personer

500 g frisk pasta
150 g gouda/mozarella ost
1 dåse hakkede tomater
2 auberginer
150 g paranødder
1/2 dl rugmel
1 lemon
Olivenolie
Basilikum (helst frisk)
Oregano (gerne frisk)
Chilipeber
1 teskefuld klar honning
Salt & peber


Auberginerne kommes i ovnen ved ca. 200 grader i 15 minutter. De skrælles og blendes sammen med paranødder, rugmel, og lemonsaft samt salt og peber. Er de svære at skrælle skal de have et par minutter mere.
Et ovnfast smøres med en smule olivenolie, den kogte pasta fordeles jævnt i hele fadet.
De hakkede tomater varmes op og 2 skefulde olivenolie, lidt lemonsaft, chili, honning, basilikum og oregano tilsættes
Aubergine-nøddeblandingen smøres nu udover pastaen, derefter de hakkede tomater og osten strøs over.
Det hele sættes i ovnen ved 200 grader i 15-20 minutter eller indtil retten er helt varm indeni.
Man kan hælde en sjat fløde ved aubergineblandingen og anvende lidt mere olivenolie, mens denne version er mere fedtfattig.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails