Skituren

...fortjener et par ord mere med på vejen. Så watch out, for det her er en længere historie!:o)

Skituren er på mange måder en ret speciel tur. Vi er ca. 90 mennesker afsted sammen. Nogle kender jeg rigtig godt, andre slet ikke. Turen udspringer fra en lille vidunderlig ø i Nakskov Fjord, hvor der i år har været afholdt ø-lejr i 40 år. Jeg er kommet der siden jeg var 4 år gammel - dengang sammen med mine søskende. Vi er mange der er kommet der længe, og vi er lige som et lille seperat samfund. Vi kender hinanden på tværs af alle normale grænser, og det er blandt andet det der er så specielt ved Vejlø ø-lejr, du ved aldrig hvem din nye bedste ven bliver!

Hver sommer er der ø-lejr i 5 uger, og i vinterhalvåret ses vi så til gensynsweekender i spejderhytter, juelfrokost m.m. Mange ses "privat", men rigtig mange ses i såkaldte "Vejlø-sammenhænge".
Og for omkring 10 år siden fandt nogle af de "gamle" ø-lejrdeltagere så på, at vi også skulle samle og tage på skitur sammen.

For 6 år siden (jeeze - tiden går stærkt...) tog en veninde og min daværende kæreste og jeg afsted. Jeg havde aldrig stået på ski før, det havde hun heller ikke. Det blev en mærkelig tur, for vi hadede at stå på ski - men det var alligevel vildt hyggeligt, fordi selskabet og vejret var godt, og stemningen fantastisk og vi var jo 2 om det. Tre år efter var jeg blevet single og vi var afsted igen. Vi kælkede lidt på snowboard, men ellers tog vi kun med for det sociale og det var igen det hele værd.
For 2 år siden skulle vi også afsted. Men lige inden blev min veninde syg, og det endte med at hendes onkel tog med i stedet. Og siden har jeg været sammen med ham, det er min mand i dag.
Han har gjort en temmelig ihærdigt indsats med at lære mig at stå på snowboard, og selv om jeg egentlig ikke var interesseret i at lære det - for mig var festen på turen rigelig grund til at tage med - så accepterede jeg og gjorde en stor indsats sidste år. Han er nemlig helt tosset med det her ski-halløj. Og det lykkedes faktisk. Nogen haj er jeg selvfølgelig ikke, men jeg kørte den sidste tur heelt uden at falde og var meget stolt.
Og min søde mand var åbenbart også stolt, for han friede til mig på 3. dagen af turen sidste år - midt i en skilift. Det var helt spontant, og heldigvis meget uromantisk og meget "os"!

Så skituren har en ret særlig plads i vores forhold, og selv om der i år næppe sker noget helt så skelsættende, så er det spændende om jeg kan bevise hvad jeg har lært og rent faktisk fået stået på snowboardet istedet for kun at drikke øl.;o)
Indlægget er naturligvis skrevet inden afrejse, og lige nu har jeg for længst være ude i sneen igen - I får selvfølgelig en live opdatering når det kan lade sig gøre!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails