Kage-paradis


Imorgen skal jeg til "baby og bacon"-brunch hos min veninde, hvis lille datter nu er godt 1 måned gammel. Bagefter skal jeg hjem til frokost, hvor vi får besøg af min mands vennepar og hans søster+mand og mine bonustøser. Så køkkenet har været helt levende i dag. Jeg har bagt kager og min mand har lavet småretter.
Kagerne skal både glæde de sødeste piger imorgen, frokostgæsterne og mine søde forældre - som en slags fødselsdagsgave til min mor, der fylder 55 på tirsdag.

Derfor var der selvfølgelig basis for at bage 2 slags kager. Begge fundet hos smukke Emily. Lækre chunky havrecookies med hvid chokolade og havsalt og cremede, vidunderlige vanille-vanille cupcakes a la det sagnomspundne cupcake-bageri i New York, Magnolia. Tak for at dele, Emily, tak!

Jeg har noteret min oversættelse af havrecookies'ne, det var lidt bøvlet med alle de omregninger, så here goes:


Havrecookies med hvid chokolade og havsalt

160 g hvedemel
1 tsk bagepulver
1/4 tsk bordsalt
250 g usaltet smør
2½ dl sukker
40 g lys, brun sukker
1 æg (fra en høne der har haft det godt - som kun Emily kan skrive det)
1 tsk vanilleekstrakt (jeg ved ikke hvad vanilleekstrakt er, så jeg brugte istedet vanillesukker. I cupcakes'ne erstattede jeg med kornene fra en stang vanille...)
240 g havregryn
170 g god hvid chokolade, hakket
1/2 tsk havsalt i flager

Fremgangsmåde
Bland mel, bagepulver og bordsalt grundigt i en skål.
Pisk smør og 2 slags sukker til det er jævn og luftigt. Tilsæt ægget og vanillen, og pisk indtil det er blandet i. Tilsæt melblandingen lidt ad gangen, indtil denne er helt blandet i. Tilsæt lidt efter lidt havregryn og hvid chokoladen, og rør rundt indtil det er jævnt fordelt.
Del dejen i 24 små portioner (ca. 2 spsk-fulde) og rul hver portion mellem håndfladerne til en kugle, og mas den flad så den har en tykkelse på ca. 2 cm. Placér det små kager på 2 bageplader - selv om det føles åndssvagt, de spreder sig altså ret meget i ovnen.
Drys en smule havsalt udover hver cookie.
Bag cookies'ne ved 190 grader i 13-16 minutter - eller til de er gyldne. Tag dem ud, og lad dem køle af på en rist; men pas på med at flytte dem: når de er varme er de også helt bløde!




1 kommentar:

Line Cecilie sagde ...

MUMS - hvor er de fine!

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails