Bikram yoga udfordringen - 30 x på 30 dage

Jeg er færdig. Jeg har gennemført. 30 x 90 minutters yoga i et 40 grader varmt lokale på 30 dage!
I løbet af de sidste 30 dage har jeg altså brugt 1½ døgn(!!) på at svede som et svin og gennemarbejde alle musklerne i mærkelige stillinger. Og jeg er godt tilfreds med mig selv, det er jo mega sejt. Især med mine pjækkedage taget i betragtning. Nu skal det bare fejres med mere yoga. For faren er selvfølgelig, at jeg nu holder en pause, som så pludselig bliver lang, og så er tilbage til start. Men jeg vil nyde at dyrke det frivilligt fremover.

Og hvad har jeg så opnået på de 30 dage?
Psysisk: I starten blev jeg markant mere afbalanceret og jeg havde meget mere overskud. Jeg følte oven i købet ikke at jeg behøvede at sove helt så meget. Her den sidste tid har det imidlertid fyldt virkelig meget at jeg skulle afsted, og jeg har ikke rigtig kunne overskue at skulle andet end yoga'en. Det tæller selvfølgelig også med, at jeg altså bruger 5½ time på at komme til yoga hvis man tæller transporttid, ventetid og selve yoga'en med - det er jo et heldagsprojekt! Men jeg tror på, at hvis jeg fortsætter med at komme hver dag, eller tæt på, uden panikdelen over ikke at gennemføre, så bliver jeg en meget gladere kvinde!

Fysisk - fremtoning: Jeg er bomstærk. Når jeg spænder musklerne, så er der bare jern.:o) Og det er jo løgn, men i forhold til hvad jeg er vant til... - alt er relativt!
Jeg har altid været slank, og mit overskudsfedt er ret begrænset og sidder stort set kun på maven og i diskrete sidedeller. Men selv om jeg - heldigvis - stadig har det meste af det, så er især min mave blevet markant anderledes tonet. Jeg kan ligefrem se mine muskler når jeg spænder dem. Sidedellerne er ikke helt så blævrende, de er der, men lige som på en mere kontrolleret måde. Mine lår og lægge er også blevet helt anderledes markerede - noget jeg dog ikke ønsker de skal gøre sig det mere i, det er nok nu, jeg vil ikke lige en sprinter eller fodboldspiller!

Fysisk - perfomance: Det er jo lidt snyd, fordi jeg jo altså ikke startede på bar bund med yogaen, selv om jeg havde holdt en lang pause, eller i hvert fald havde været der meget lidt inden. Men hvis jeg tænker på hvad jeg præsterede lige i starten af udfordringen og hvad jeg gør nu, så er min ryg blevet smidigere og min mave stærkere. Jeg kan strække ryggen længere, og bøje den dybere. Jeg kan løfte og bære mig selv højere og længere med mavemusklerne. Min balance er blevet lidt bedre, men det går også lidt op og ned. Mine ben kan meget bedre bære mig når de skal gøre det én af gangen - that is, når jeg skal stå på et ben. Jeg kan holde åndedrættet stabilt meget længere ind i øvelserne. Og så kan jeg stå med fødderne samlet så både storetær og hæle rører ved hinanden!
Men det der nok vejer tungest, i forhold til yogapraksisen i hvert fald, er at min mentalkontrol; min udholdenhed, min koncentration og min vilje er blevet markant forbedret. Når varmen, smerten, presset bliver for meget, holder jeg kun pause 1/10 af de gange jeg ville have holdt pause tidligere. Og det må tælle som et stort skridt i retning mod en endnu bedre yoga udøvelse!

Fysisk - tilstand: Huden på min krop har reageret som den gjorde da jeg startede i august. Jeg har lagt fugtighedscremen på hylden, og bruger nu blot en hamphandske på våd hud efter hvert bad og min hud er sund, blød og lykkelig. Huden i mit ansigt er meget mere modstandsdygtigt og langt pænere, selv om jeg stadig døjer med store porer, til tider fedtet t-zone og små "udbrud". Til gengæld er den ikke tør og skallende længere, og det gør unægteligt livet nemmere.
Eftersigende skulle lysten til junk og slik forsvinde - men jeg har altså stik modsat oplevet en fuldstændig ustyrlig øget lyst til kage, chips og usunde lækkerier. Jeg tror til dels det skyldes, at jeg har været dårlig til at fodre kroppen grundigt inden en klasse og til at at sørge for at have noget nem, sund snack klar til bagefter. Måske tæller det også, at jeg mentalt har givet mig selv mere lov, når nu jeg arbejdede så hårdt med kroppen.
Min fordøjelse - ja, sorry, nu blivet det måske lige lovlig intimt - havde jeg håbet ville tage ved lære af yoga'en. Her er effekten imidlertid udeblevet fuldstændig. Måske skal der længere tid til, måske har mit forbrug af usundheder i virkeligheden en stor del af skylden.

Mit immunforsvar er til gengæld lige så vild med yogaen som jeg er. Og her tæller jeg så hele det ½ år jeg har været i bikram-verdenen med, for det passer jo med vintersæsonen. Jeg er normalt sådan en, der lægger mig med vinterforkølelse månedligt. Ikke noget dybt og rigtig slemt, men sådan snot alle steder, øm hals og nul energi. Hele denne vinter har jeg været syg 2 gange - og den ene var altså 6 dage inde i udfordringens forløb, og kan med rette skyldes det pres og den udrensning jeg pludselig udsatte min krop for. Så der må sg* være noget om snakken; det virker det her bikram yoga!

Ville jeg gøre det igen? Ja, helt klart. Næste gang - for jeg er sikker på at den kommer - Bikram yoga CPH udskriver sådan en udfordring melder jeg mig igen. Måske er jeg blevet rigtig dygtig til den tid, og kan for alvor høsten frugten af min indsats. Men det må tiden jo vise!


Og hvad så nu? Ingenting. Så vidt muligt vil jeg fortsætte. Jeg vil komme hver dag, men også give plads til - med god samvittighed - at springe en dag eller to over i ny og næ. Og så krydser jeg fingrene for, at jeg kan overholde dén plan!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails