Kender I det?

Jeg er fattig. Ikke på sådan en "jeg har ikke råd til mad" måde, ikke på sådan en "du bør have medlidenhed med mig" måde. Men jeg har prøvet at have langt flere penge at gøre godt med - og sandsynligheden for at jeg nogensinde igen kommer til at have så lidt som jeg har nu, er ret lille.
Sådan er det jo at være studerende, især når man bor så langt fra alting at det er nødvendigt at have en bil, og i øvrigt stadig betaler 2 husholdninger og så oven i købet ikke har nogen indtægt udover SU'en for en tid. So is life, og jeg lider jo ikke voldsomt under det, det er bare sådan lidt irriterende.

Men jeg kan simpelthen ikke lade være med at blive virkelig harm, når jeg så læser blogs, skrevet af kvinder der rask væk shopper for 5-, 10- eller 15.000 kr. om måneden. Det vender sig i mig, og jeg tager mig selv i at sidde at tænke "bimbo", "dumme kælling", "uintelligente, enfoldige tosse", "egoistiske mær" og andre knap så charmerende tillæg. Jeg bliver virkelig vred. Ikke misundelig. Vred.
Og det er jo fuldstændig urimeligt og ude af proportioner - for havde jeg selv økonomien til det, ville jeg sgu heller ikke sætte 90% ind på en opsparingskonto til dårligere tider. Jeg ville sørge for at der var rigeligt penge til at skeje ud på ferie, og så ville jeg ellers have det skide sjovt for resten. Jeg ville shoppe, gå på restaurant, i biografen, i byen og så videre. Og jeg ville ved gud ikke have dårlig samvittighed, eller anse mig selv for dum, egoistisk, uintelligent eller tilsvarende.

Så hvorfor er det min evigt tilbagevendende reaktion overfor andre? Jeg giver selvfølgelig ikke afløb for den - jeg ved jo det er irrationelt, men det tager toppen af glæden ved at følge blogs skrevet af kvinder der ikke er studerende og økonomiske undermålere som jeg selv. Og det er jo ærgerligt...

2 kommentarer:

Fuglen sagde ...

Ej men nogen gange kan det dælme også tage overhånd, som i dem der har noget nyt på hver dag eller se min samling af 4000 Chaneltasker - det er sgu lidt grådigt ind imellem..

Fru Buur Bækgaard sagde ...

Præcis - grådigt!

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails