Banan-karamelsnegle & kanelsnegle

Som nævnt har jeg fejret første feriedag med at bage. Og wauv! Jeg fik lyst til kage. Og så fik jeg lyst til kanelsnegle. Men så fik jeg en idé. En idé der gik ud på at prøve at lave snegle med La Dulce Leche - et helt fantastisk, argentisk karamelprodukt. Jeg googlede, og fandt forbavsende hurtigt en meget spændende opskrift hos Line, Mad med hjertet i stilhed og storm. Jeg modererede den dog noget - så det endte ca. sådan her:

Banan-karamelsnegle

Dej:
  • 80 g. smør
  • 1 dl mælk
  • 1 æg
  • 20 g. sukker
  • et nip salt
  • ½ tsk vanille ekstrakt el. korn af ½ vanillestang
  • 25 g. gær
  • 280 g. mel


Varm mælken forsigtigt og smelt smøret heri.*
Bland mælkeblandingen og de andre ingredienser indtil dejen er glat og fin. Den må gerne være lidt blød og klistret.
Lad dejen hæve til dobbelt størrelse, en ½-1 times tid.
*NB! Jeg brugte tørgær, som man bare blander i melet. Ved almindelig gær, skal dette opløses i mælkeblandingen når den er fingervarm INDEN det blandes med resten!!



Fyld:
  • 2 bananer
  • 225 g La Dulce Leche (ca. ½ glas)
  • 1 spsk blødt smør

Skær bananerne i så tynde skiver som muligt, og bland med dulce leche og smør.

Rul dejen ud i et rektangel på ca. 25x40 cm. Fordel fyldet jævnt.


Rul dejen sammen til en pølse på den brede led (så længden bliver 45 cm), og skær pølsen i skiver på 2-3 cm.
Læg sneglene på en bageplade - og så i ovnen med dem; 12-15 min. ved 190 grader.
(Line brugte muffinforme. Det synes jeg var fjollet, så det gjorde jeg ikke. Men fyldet har det med at stikke noget af, så det er måske ikke nogen helt tosset ide!)


Og voila! Verdens absolut lækreste snegle!!!

Jeg ville dog ikke snyde mig selv for almindelige kanelsnegle, så jeg bagte begge dele!:o)

Kanelsnegle (a la "God mad, let at lave"-kogebogen)

Dej:
  • 25 g gær
  • 1/4 dl vand
  • 0,75 dl mælk
  • 1 æg
  • 1 spsk sukker
  • 1/4 tsk salt
  • 30 g smør
  • 250 g hvedemel

Varm mælk og vand forsigtigt og smelt smøret heri.*
Bland mælkeblandingen og de andre ingredienser indtil dejen er glat og fin. Den må gerne være lidt blød og klistret.
Lad dejen hæve til dobbelt størrelse, en ½ times tid.
*NB! Jeg brugte tørgær, som man bare blander i melet. Ved almindelig gær, skal dette opløses i mælkeblandingen når den er fingervarm INDEN det blandes med resten!!


Fyld:
  • 75 g blødt(!) smør
  • ½ dl sukker (ca. 45 g)
  • 1 spsk kanel
Bland det sammen!:o)
Rul dejen ud i et rektangel på ca. 25x40 cm. Fordel fyldet jævnt.



Rul dejen sammen til en pølse på den brede led (så længden bliver 45 cm), og skær pølsen i skiver på 2-3 cm.
Læg sneglene på en bageplade - og så i ovnen med dem; 12 min. ved 190 grader.
 

2 kommentarer:

Katrine Alberte sagde ...

Arg hvor lækkert! Hvor lang tid siden er det ikke lige jeg har spist kanelsnegle. Synes virkelig dem med banan lyder lækre, måske man skulle forsøge sig i køkkenet :)

Fru Buur Bækgaard sagde ...

Og det er jo supernemt, og ingredienser man tit alligevel har i køkkenet!:o)
De var så lækre, banan-karamel'erne. De kan i den grad anbefales!

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails