Jul under nye omstændigheder

Jeg er normalt ikke meget for at acceptere den kendsgerning, at julen står for døren allerede i oktober. Men man jo gøre visse undtagelser, f.eks. når man er blevet en gift kvinde med en kæmpe svigerfamilie.

Jeg har holdt alle mine 25 juleaftener sammen med mine forældre. Sammen med min mormor, min farmor, min onkel - siden med mine halvsøskende - forrige år kun med dem, og sidste år med dem og min nuværende mand. Nogle gange hos min søster, nogle gange hos min søsters mor - men altid sammen med mine forældre.

I år skal jeg for første gang nogensinde selv holde jul. I min mands familie holder de jul sammen alle sammen hvert andet år - og værtstjansen går så på skift. Tilfældigvis er det netop i år min mands tur til dette. Og det inkluderer selvfølgelig mig. Så vi får hele flokken af søskende med partnere og børn på besøg - og det skal nok blive et brag af en juleaften.

Mine forældre har ikke rigtig noget alternativ til julen med mig - og jeg vil nødig undvære dem. Så vi inviterede dem derfor med hjem til os, på bondegården. Men mine forældre er ikke så tossede med for mange mennesker på en gang, og slet ikke nogen de ikke rigtig kender så godt. De er mere til "intim hygge" (på en helt platonisk måde, forståes) om man så må sige. Så jeg har været ret spændt - og, indrømmet, nervøs - for hvad de ville sige.

I dag har min mor så lige meddelt mig, at de gerne vil holde jul hos os. Og jeg er simpelthen bare så glad, så glad, og også lidt lettet. Det havde været svært at skulle fejre julen uden dem - men jeg glæder mig også til at være sammen med min mands familie. Så det er bare så skøønt at det kan kombineres og jeg er sikker på at alle parter vil få en vidunderlig aften.
Yay!

Og så ikke et ord mere om jul fra mig, før det rent faktisk er aktuelt...;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails