Bikram status - 6 uger

Jeg har nu dyrket Bikram yoga i 6 uger. Det var en hård start, men det er vist mere regelen end undtagelsen.
Status er, at jeg er helt vild med det!

Min mave, men allermest mine ben er blevet meget mere markerede. Elskovshåndtagene lever stadig i bedste velgående, men jeg er helt sikker på at de er blevet mindre og "strammere".

Jeg er - ubevidst - holdt op med at bruge bodylotion og lignende. Efter hver yogatime går jeg i bad, vasker mig med denne øko-sæbe (eller Änglamarks...) og skrubber hele kroppen med en hamphandske. Punktum. Min hud er SILKEBLØD. Jeg har altid haft vildt tør hud, og døjet med sådan nogle knopper på inderlårene, ved knæene. Jeg har prøvet alle slags kropsplejemidler, uden held. Nu er de HELT væk, og min hud føles bare sund og veltilpas!

Huden i mit ansigt er det ikke gået helt så stærkt med. Jeg har ikke voldsomt dårlig hud, men vel sådan almindelig træls hud. Tør, og nogle gange fedtet. Lidt uren i t-zonen, store porer og sart hud på kinderne. Og så kommer der en bums en i mellem. Jeg har i maaange år haft problemer med, at min næse skallede. Det er den holdt op med. Og mine kinder føles blødere, gennemfugtede og sundere. Jeg døjer stadig med urenheder - men jeg lægger lidt af skylden over på det faktum, at jeg stadig daglig bruger foundation.
Men jeg tror det går den rigtige vej...

Til timerne har det været lidt op og ned. Jeg har haft dage hvor det bare gik fantastisk og mindst lige så mange dage hvor der var det ene eller andet i vejen. Særligt denne og forrige uge, er mine muskler begyndt at reagere ret voldsomt. Siden i går har jeg f.eks. været ret øm i nakken. Og især i de stående øvelser, har jeg problemer med at stå i stillingerne med vidt spredte ben, fordi noget muskelværk på bagsiden/indersiden af - især - mit venstre lår ekser og lige som ikke kan holde til spændingen og strækket.
Jeg sætter mine penge på, at det er et godt tegn. At det betyder at jeg rykker ved noget dybere i kroppen, som trænger til at blive justeret og trænet. Men jeg tager den lidt mere med ro i de øvelser der typisk udløser de reaktioner.
Jeg har ikke følt bemærkelsesværdige fremgange i forhold til styrke og smidighed de sidste par uger. I starten følte jeg hurtigt en forskel - men nu er det lige som stilnet af. Men det er der vel heller ikke noget underligt i.

Jeg har ikke tjek på, hvilken indflydelse det har haft på min vægt, da min vægt aldrig har interesseret mig sådan for alvor. Men til sammenligning har min mor tabt godt 2 kg på den første måned. Det må jo siges at være en håndgribelig og skøn konsekvens.

I det lange løb er vigtigste for mig dog, at jeg har fundet en motionsform som jeg nyder og derfor gider bruge en masse tid på. Og jeg kan mærke hvor godt jeg får det, både fysisk men i høj grad også mentalt, af at bruge 90 min. om dagen i det dersens opvarmede lokale.
Jeg glæder mig til de næste 6 uger. Og dem der kommer bagefter. Jeg giver mine allerbedste anbefalinger til Bikram yoga - ses vi i Ryesgade?;o)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails