Bikram yoga - et eksperiment

Jeg har tidligere været stor fan af almindelig yoga i mit lokale fitness center. Men det gik lidt op i røg, da jeg mødte min mand, og begyndte at pendle mellem Nordsjælland og Kbh.
 For en måneds tid siden læste jeg så en artikel i det gratis månedsblad Lime, om det her nymodens koncept Bikram yoga. Artiklens forfatterinde havde givet sig selv en 30 dages udfordring - yoga én gang om dagen i 30 dage - og beskrev så alle de fantastiske resultater hun opnåede på så kort tid.
Jeg blev mildt sagt nysgerrig, undersøgte sagen nærmere og lokkede så min mor til at kaste sig ud i det sammen med mig.

I mandags, d. 30. august stod troppede vi, meget spændte, op i det lille yoga center på Nørrebro. En meget sød, engelsktalende kvinde i en koralfarvet sportstop og matchende bukser og en meget velformet, bar mave mødte os bag en lille skranke. Vi blev indmeldt og budt velkommen. Foran os lå 1½ times yoga i et 40 grader varmt lille lokale under hendes anvisninger. Jeg havde drukket 2L vand, og synes egentlig jeg var meget godt forberedt.
At træde ind i træningslokalet var fuldstændig som at gå ind i en sauna efter en tur i svømmehallen eller lignende. En tung, fugtig varme mødte os. Lokalet var allerede næsten proppet med meget lidt påklædte kvinder og mænd. Allerede da fortrød jeg, at jeg havde taget knælange gamacher, undertrøje og en halvlang top på - det var ALT for meget tøj. Men det var for sent at ændre på der.

Efter hvad der føltes som en evighed af ventetid i denne hede, kom den koralklædte kvinde ind, bød velkommen og forklarede konceptet for os nye (der var en del). Hun understregede, at det var helt normalt at blive svimmel, utilpas og få kvalme første gang - og at ingen forventede at vi nye kunne gennemføre alle øvelserne. Vores mål skulle blot være at blive i lokalet de fulde 90 min. Jeg tænkte - indrømmet - at det da ikke kunne være så svært og lagde derfor fuld energi i øvelserne fra start.
Men jeg blev klogere.

Første øvelse var en vejrtrækningsøvelse - og allerede efter denne begyndte jeg at blive svimmel. Jeg måtte ned at sidde på knæ. Efter lidt hvile prøvede jeg at følge med i øvelserne, men der gik ikke længe før jeg igen måtte på knæ og slappe af. Og sådan fortsatte det så igennem noget i stil med 30-45 min.
Så skulle vi alle lægge os ned på ryggen i "savasana" - ren afslapning. Jeg troede straks, at sådan et hvil ville gøre rigtig godt - og så kunne jeg være klar til at følge helt med igen bagefter.
Men jeg blev klogere.

Efter første savasana gik det helt galt. Hver gang jeg så meget som løftede hovedet, begyndte det at snurre og flimre for mine øjne. Jeg gav op, og måtte bare blive liggende i savasana.
Men i 40 graders varme er det ikke særlig nemt bare at slappe af. Jeg var ved at gå til af varme og hver gang jeg kom til at lukke øjnene var jeg ved at falde i søvn eller miste bevidstheden eller hvad det nu var. Jeg var flere gange ved at rejse mig og sige, at jeg simpelthen ikke kunne holde til det længere. Men målet var at blive der i 90 min. - og der skulle mere til at jeg gav helt op.

Heldigvis var der ikke noget ur i lokalet, så jeg aner ikke hvor lang tid jeg bare lå og kæmpede for at holde mig vågen og blive derinde. Men da de andre endelig nåede til den sidste position, en afsluttende vejrtrækningsøvelse, bad den koralklædte kvinde mig være med, fordi jeg så ville have det meget bedre bagefter. I det jeg satte mig op knæ var jeg lige ved at tude, fordi min krop bare slet ikke kunne mere. Men jeg deltog - og efterfølgende forlod jeg lokalet og var meget stolt over at have overlevet de 90 min.!

I en  sidebemærkning bør det nævnes, at min mor var total sej og vist ikke holdt mere end 2-3 pauser undervejs.

I går blev det så ikke til noget, jf. mit andet indlæg, men i dag forsøger jeg at indtage en masse vand og mad i god tid - og håber på bare et lille bitte fremskridt under eftermiddagens hold. Spændende!

Bikram yoga for københavnere

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts with Thumbnails